Sdílejte

21.4.2019 — Ekonomika

MORAVSKOSLEZSKÝ KRAJ / ČR – Automobilovému průmyslu v České republice chybí po rozjezdu nošovického výrobního závodu Huyndai tisíce lidí. V Moravskoslezském kraji nyní budují své továrny i další výrobci automobilových dílů. Chybějící pracovníky bude nutné dovést ze zahraničí, problémem bude jejich kvalifikace, řekli novinářům hosté mezinárodní konference v Ostravě, zaměřené na rozvoj lidských zdrojů.

“Každá z firem, které vstupují do Moravskoslezského kraje, žádá tisíce lidí. Kromě Hyundai je to například Sungwoo, Behr, Plakor nebo Cromodora Wheels. Je pravda, že asi bude obtíž, že pravda, že bude třeba rozvíjet učňovské školství, doškolit lidi, možná že i budeme muset sáhnout přes hranice pro zaměstnance, což je obvyklé třeba ve společnosti Škoda Auto. V této chvíli se jeví, že to bude problém,” řekl na tiskové konferenci prezident Moravskoslezského automobilového klastru Erich Zipser.

Podle Vratislava Kulhánka, šéfa dozorčí rady Škoda Auto a prezidenta Svazu automobilového průmyslu ČR, bude problémem dosažené vzdělaní. “Kvantitu lze dovést z okolních zemí, ale tu kvalitu je třeba vychovat v Moravskoslezském kraji,” zdůraznil. Podle náměstkyně moravskoslezského hejtmana Jaroslavy Wenigerové, předsedkyně Rady pro rozvoj lidských zdrojů, což je poradní orgán rady kraje, je to zejména otázka přípravy pedagogů. Dodala, že na čtyřech českých školách byl zaveden nový obor autotronik, což je podle náměstkyně velice žádaný obor.

Automobilka Hyundai zahájí výrobu zhruba za rok, do roku 2021 by chtěla zaměstnat okolo 5500 lidí. Personalisté této firmy tvrdí, že se zajištěním zaměstnanců nebudou mít problém. V současné době automobilka eviduje okolo 4200 žádostí o práci. Díky Hyundai se rozhodly v kraji investovat i další, především korejské firmy.

V této chvíli je podle mluvčí ostravského úřadu práce Svatavy Baďurové stále ještě čas připravit lidi takovým způsobem, aby se muselo dovážet co nejméně zahraničních pracovníků. “Problém je ovšem v tom, že úřady práce nemají oporu v zákoně, aby donutily lidi se rekvalifikovat na obory, které jsou na trhu práce žádané, přestože jsou dlouhodobě neuplatnitelní,” zdůraznila Baďurová.

Moravskoslezský kraj je druhým nejproblémovějším regionem z hlediska nezaměstnanosti. Ke konci srpna vykázal míru nezaměstnanosti 7,5 procenta proti celorepublikovým 4,4 procenta. Na severu Moravy v srpnu hledalo práci 67.198 lidí, kterým nic nebrání ihned nastoupit do zaměstnání.

Mezinárodní konference s názvem Nejlepší praktiky v lidských zdrojích se podle pořadatelů v Ostravě účastní 70 odborníků z oblasti rozvoje lidských zdrojů z ČR i zahraničí, například Japonska, Indie nebo Švédska. Jde o zástupce firem, škol a státní správy. Konference je podpůrnou akcí Investment & Bussines Forum Ostrava, která začíná v úterý v Moravskoslezském kraji, a jejím cílem je upozornit na důležitost rozvoje lidských zdrojů v rozvíjejících se průmyslových oborech, zejména v automobilovém průmyslu.

V České republice v současnosti fungují dvě automobilky. Mladoboleslavská Škoda Auto zaměstnává asi 27.000 lidí, kolínská TPCA 3500 lidí.

Podle některých odborníků čeští personalisté málo pracují s dělnickými profesemi. “V Japonsku se orientujeme na rozvoj lidských zdrojů zejména na nejnižší úrovni, pracujeme v dílnách přímo s dělníky a snažíme se využít jejich potenciál – na rozdíl od ČR, která je více orientovaná na střední a vyšší management,” řekla novinářům Chieko Yamaguchi z japonské AOTS. Podle Zipsera jsou ale japonské metody v tuzemském automobilovém průmyslu běžnou praxí.
Autor / zdroj: -say-